Teollisuuden sisälogistiikan hallintaan ja optimointiin erikoistunut Tekno-Ants Oy käyttää XR Showroom -sovellusta niin messuilla kuin myyntitapaamisissa. Yrityksen päätuotetta, lähes 500 kg painavaa robottia, ei ole helppoa ottaa mukaan, mutta sen toiminnan visualisointi ja hahmottaminen onnistuvat helposti tabletilla tai kännykällä lisättyä todellisuutta hyödyntävän sovelluksen avulla.

XR Showroom ihastuttaa messuilla ja myyntikäynneillä

Kun Tekno-Ants Oy:n myynnistä ja asiakassuhteista vastaava Taru Hakanen kuuli ensi kerran XR Showroom -sovelluksesta, hän oli heti positiivisen utelias.

”Minulla on takana pitkä kokemus tutkimus- ja innovaatiokentällä, ja suhtaudun uusiin asioihin ja ratkaisuihin aina periaatteessa myönteisesti. Pohdinkin heti, kuinka voisin hyödyntää sovellusta omassa työssäni”, Hakanen muistelee.

Hakanen käytti lisättyä todellisuutta hyödyntävää XR Showroomia ensimmäisen kerran Alihankinta 2018 -messuilla. ”Koen, että sovellus toimi erittäin hyvin messuilla tehtävässä työssä. Verrattuna esimerkiksi printtiesitteisiin tablettisovellus antoi paljon enemmän mahdollisuuksia tuotteiden esittelemiseen. Tuotteen yksityiskohtia pystyi havainnollistamaan aivan eri tavalla”, hän kertoo innostuneesti.

Ainakin 500 kg rautaa yhdellä tabletilla

Tekno-Ants valmistaa mobiilirobotteja teollisuuden sisälogistiikan hallintaan ja optimointiin. Mobiilirobotti painaa lähes 500 kg eli sitä ei voi eikä aina edes kannata siirtää eri paikoissa oleviin myynti- ja markkinointitilaisuuksiin. Hakanen kokeekin, että heidän tapauksessaan XR Showroom -sovelluksesta on suuri hyöty – sovellus havainnollistaa robotin toimintaa konkreettisesti, vaikka itse laite ei olisikaan mukana.

”Messuilla saimme sovelluksen käytöstä hyvin positiivista palautetta. Asiakkaille oli selvästi luontevaa tutustua robotteihimme myös sovelluksen avulla. Monet esittivät kysymyksiä myös esimerkiksi lastausasemastamme, ja XR Showroomin myötä sitäkin oli helppo esitellä”, sanoo yrityksen liiketoiminnan kehitysjohtajana toimiva Hakanen.

XR Showroom -sovellusta käytettäessä kaikki tieto on saatavilla kätevästi yhdestä paikasta eivätkä erilliset printtiesitteet tai PowerPoint-kalvot ole tarpeen. Lisäksi sovellus skaalautuu mallintamaan käytännössä kuinka suuria tosielämän objekteja tahansa.

Nykyaikaiset ratkaisut toimivat markkinoinnin apuna

Tekno-Ants haluaa olla oman alansa edelläkävijä, joka tarjoaa asiakkailleen markkinoiden innovatiivisimpia ja hienoimpia ratkaisuja. Tehdasalueilla esimerkiksi komponentteja, säkkejä ja kuormalavoja kuljettavilla roboteilla yritys vie eteenpäin teollisuuden LEAN-ajattelua ja uudistaa samalla sisälogistiikan kenttää.

Hakanen kertoo, että Tekno-Ants pyrkii tuomaan tavoitteensa esiin kaikessa, mitä yritys tekee. Tällöin innovatiiviset tuotteet eivät yksinään riitä, vaan myös tapojen, joilla niistä kerrotaan asiakkaille, täytyy olla uudenaikaisia.

”XR Showroomilla on meille positiivista markkinointiarvoa. Olemme itse oman alamme innovatiivinen toimija, ja haluamme kokeilla hienoimpia ratkaisuja ja hyödyntää uusimpia vaihtoehtoja myös markkinoinnissa ja myynnissä. Tämä tarkoittaa, ettemme mene asiakkaalle paperinivaskat kainalossa, koska ihmiset eivät nykyään edes halua paperia toimistoihinsa”, Hakanen perustelee.

Hän suosittelee XR Showroom -sovellusta kaikille, jotka myyvät Tekno-Antsin lailla uudentyyppisiä tuotteita. Varsinkin, jos tuote on kooltaan suuri tai muuten sellainen, että sen mukaan ottaminen ei onnistu helposti, niin sovelluksesta on suurta hyötyä tuotteiden visualisoinnissa. XR Showroom auttaa myös niissä tapauksissa, kun halutaan hahmottaa esimerkiksi tuotanto- ja automaatiojärjestelmien kaltaisia kokonaisuuksia.

Jaa artikkeli: