Lasinjalostusteknologiaan keskittyvä Glaston Oyj otti ensiaskeleen XR Showroom -sovelluksen käytössä Glasstec-messuilla.  Alan suurimmassa tapahtumassa yrityksen lasin laminointilinja tuli näkyväksi aivan uudella tavalla, mikä herätti kansainvälisen lehdistönkin huomion.

XR Showroom herättää henkiin lasinjalostusteknologian

Markkinointipäällikkö Mari Lehtinen kertoo, että yrityksellä oli alusta saakka selvä tarve saada XR Showroom -sovelluksesta messukäyttöön sopiva versio.

”Lasinjalostuksen lämpökäsittelykoneitamme ei lähtökohtaisesti voi viedä messuosastoille. Laitteet vaativat huomattavasti pidemmän asennusajan kuin messuaikataulujen puitteissa on mahdollista saada, emmekä halua esitellä toimimattomia laitteita. Tapahtumahallien sähkökapasiteettikaan ei riittäisi meille. Lisäksi pienoismallit eivät havainnollista laitteidemme toimintaa eikä niiden takana olevaa teknologiaa kattavasti. Näistä syistä olemme hakeneet erilaisia tapoja ja välineitä, joilla tuomme niin koneemme kuin palvelummekin fyysisesti esille ja näkyviksi”, hän sanoo.

”Pidimme tänäkin vuonna pressitilaisuuden messuosastollamme, ja kiinnostavammaksi aiheeksi nousi ehdottomasti tekoäly ja virtuaalinen todellisuus. Lehdistö uutisoi, että Glaston näyttää mallia uudesta ajattelusta ja tuo koneet virtuaalisesti osastolle”, muistelee Lehtinen.

”Suurin etumme oli se, että XR Showroom -sovellus mahdollisti laminointilinjamme näkemisen ja kokemisen, kun taas toiset yritykset olivat liikkeellä pikemminkin VR-laitteet edellä. Olemme todella tyytyväisiä sovelluksen tarjoamaan sisältöön; se oli hyvin suunniteltu ja toteutettu”, hän jatkaa.

Hyvän sisällön puolesta liputtaa myös Glastonin Cloud Software Lead Miikael Leskinen. Hänen mukaansa tekoäly ja virtuaalinen todellisuus eivät ole enää vain kikkoja, joilla saadaan esimerkiksi messukävijät kiinnostumaan, vaan oikea, varteenotettava mahdollisuus saada monimutkaisten koneiden toiminta näkyväksi.

”Kaiken takana on toimiva tekniikka, ja tämän puolen Leonidas hallitsee erittäin hyvin. Kun tekniikka on kunnossa, voidaan keskittyä oleelliseen eli sovelluksen sisältöön. Hyvä sisältö on ensiarvoisen tärkeää, sillä pelkkä wow-efekti ei enää riitä”, hän perustelee.

Lisättyä todellisuutta hyödyntävä sovellus tukee suunnittelijoiden ja myyjien työtä

XR Showroom ei ole ihastuttanut vain Glastonin messuvieraita tai alan lehdistöä, vaan myös oma henkilöstö on ottanut sovelluksen innolla vastaan. Lehtisen mukaan yritys on tunnistanut kaksi sisäistä kohderyhmää: suunnittelijat ja myyntihenkilöstön.

”Tavallaan XR Showroomin mahdollistama työ on ihan samaa, mitä suunnittelijamme ovat aiemminkin tehneet, mutta on aivan eri asia pystyä tarkastelemaan kokonaismallia eri kulmista ja nähdä kone valmiina. Suunnittelijamme ovat olleet sovelluksesta niin innoissaan, että ovat kontanneet maassa, ja tutkineet mallinnettua kuvaa hyvinkin konkreettisesti”, kertoo Lehtinen tyytyväisenä.

Myös myyjille sovellus mahdollistaa syväsukelluksen tuotteeseen. ”Tosiasiassa myyjillämme on ollut mahdollisuus nähdä valmis tuotantolinja ainoastaan asiakkaalla, jolloin siinä ovat jo esimerkiksi valmiit suojat päällä. Glasstec-messuille kokoontui koko kansainvälinen myyntitiimimme, joka pystyi oikeasti oppimaan ja tutustumaan koneiden yksityiskohtiin sovelluksen avulla. Tämä ei ole ollut heille aiemmin mahdollista, ja olikin positiivista nähdä, kuinka hienosti he käyttivät tämän tilaisuuden hyväkseen”, Lehtinen avaa.

”Kyseessä on ehdottomasti ammattiporukka”

Koko kehitysprojekti sujui Glastonin Digital Manager Kai Knuutilan mukaan erittäin hyvin. Hän oli positiivisesti yllättynyt myös siitä, että vaikka päätös toteutuksesta kypsyi vasta kesän korvilla, oli sovellus käyttövalmiina jo lokakuussa. ”Koin myönteisenä myös sen, että projektissa mukana olleet osasivat aidosti kuunnella meitä asiakkaina ja tarjota toimivia ratkaisuja”, sanoo Knuutila.

Myös Miikael Leskinen kehuu projektin sujuvuutta. ”Yhteistyöstä huomasi, että Leonidas on tehnyt vastaavanlaisia projekteja aiemminkin; kyseessä on ehdottomasti ammattiporukka. Oikeastaan haaste oli yhdessä vaiheessa enemmänkin meidän puolellamme, kun valitsimme sovelluskäyttöä varten oikeat mallit ja tiedostot. Tämän jälkeen kaikki sujui hienosti”, hän muistelee.

Leskiselle mieleenpainuvaa oli se, että yksi projektipalavereista pidettiin virtuaalitodellisuudessa. ”Tämä oli hauska tapa käydä asioita läpi. Pohdimme, tulisiko tiettyä mallin osaa siirtää tai kannattaisiko osaa väreistä muuttaa. Oli hienoa kokea tällainenkin palaveri, jossa asioita pystyttiin edistämään nopeammin, selkeämmin ja tuottavammin”, hän kommentoi innostuneesti.

Glastonilaiset arvostavat myös sitä, että Leonidas on todella ajan hermolla liittyen virtuaalitodellisuuteen ja tekoälyyn. ”Yhteistyömme plussapuoli on ollut ehdottomasti se, että olemme voineet tukeutua Leonidaksen osaamiseen ja verkostoihin. Leonidas valitsi meille esimerkiksi laajasta laitevalikoimasta vaihtoehdot, joista testaamisen jälkeen päädyimme meille parhaiten sopiviin. On aina helpottavaa, kun ei itse tarvitse ratkaista kaikkea”, kommentoi Mari Lehtinen.

Knuutila rohkaisee aiheesta kiinnostuneita yrityksiä lähtemään liikkeelle. ”Hyvän partnerin kanssa alkuvaihekin on sujuva, ja kustannukset pysyvät maltillisina. Näyttävää jälkeä saa nopeasti aikaiseksi”, hän kannustaa.

Jaa artikkeli: