Ultraäänipesulaitteisiin ja särötarkastusratkaisuihin erikoistuneen FinnSonicin myyjät ovat käyttäneet asiakaskäynneillä esittelymateriaaleinaan videoita, esitteitä ja PowerPoint -esityksiä. Syksyllä 2018 FinnSonic otti messuilla testikäyttöön XR Showroomin lisättyä todellisuutta hyödyntävän AR-sovelluksen.

Myyntineuvottelun avuksi havainnollinen AR-sovellus

Suomalainen FinnSonic toimittaa teollisuudelle ympäri maailman älykkäitä ja turvallisia ratkaisuja teollisten osien ultraäänipesuun sekä laitteistoja ilmailualan FPI-särötarkastukseen. Yrityksen myyjät ovat käyttäneet asiakaskäynneillä esittelymateriaaleinaan videoita, esitteitä ja PowerPoint -esityksiä, mutta Alihankintamessuilla FinnSonic otti testikäyttöön XR Showroomin lisättyä todellisuutta hyödyntävän AR-sovelluksen.

”Tarvitsemme myynnille apuvälineitä myyntineuvotteluihin. Uskoisin, että AR-sovellus toimisi asiakaskäynneillä, jolloin myyjämme voisi mallata tarkasteltavaa laitetta asiakkaan tuotantotiloihin. Neuvotteluhuoneessa tabletin voi kytkeä isommallekin näytölle, jolloin esittelytilanteesta tulisi havainnollinen, ja laitteemme olisi helppo esitellä asiakkaalle”, kertoo FinnSonicin viestintäpäällikkö Sirpa Suomela.

Suomelan mukaan asiakas saa AR-sovelluksen avulla paremman näkemyksen siitä, millaisia toimintoja laitteessa on, ja miten eri linjat omiin tuotantotiloihin mahtuvat.

Modernit pelivälineet globaaleille jälleenmyyjille

Asiakkaiden tuotantotilat ovat usein haastavia. Varsinkin kansainvälisillä markkinoilla tilat ovat usein pieniä, koska kiinteistöt ovat kalliita. XR Showroomin avulla myyntitilanteessa voi esitellä isonkin koneen ulkoasua ja ominaisuuksia kännykällä, tabletilla tai VR-laseilla.

”Meidän tuotteemme ovat melko kompakteja. Se on etu, sillä laitteemme saadaan usein mahtumaan pieneen tilaan. Tämä olisi helppo havainnollistaa suuntaa antavasti tabletissa pyörivän AR-sovelluksen avulla, jolloin asiakas saisi paremman kuvan, miten laite heille mahtuisi”, Sirpa Suomela sanoo.

FinnSonicin myynnistä 80 % menee kansainvälisille markkinoille. Jos AR-sovellus otetaan testausvaiheen jälkeen laajemminkin yrityksen käyttöön, voitaisiin myös jälleenmyyjät kouluttaa tablettisovelluksen käyttöön.

”Uuden tekniikan käyttöönottamisessa lähinnä alkukustannukset maksavat, mutta jos laajemmassa mittakaavassa lähdemme mukaan, niin seuraavat mallit on huomattavasti helpompaa siirtää AR-maailmaan. Suunnittelijamme pystyvät itse muokkaamaan ja siirtämään laitteistojen suunnitelmamallit sovellukseen”, Suomela kertoo.

Investointikustannukset katetaan rahtikulujen poistumisella

Ahkeran messukiertäjän viestintäpäällikkö uskoo, että investointi AR-sovellukseen saataisiin takaisin jo muutamien kansainvälisten messujen jälkeen. Rahtikuluissa säästyy melkoisesti, kun paikalle ei tarvitse rahdata fyysistä, painavaa laitteistoa esiteltäväksi. FinnSonic testasi AR-sovelluksen käyttöä ensimmäisen kerran Alihankintamessuilla syyskuussa 2018.

”Messukäyttöä täytyy vielä kehittää. Isossa messutapahtumassa hulinaa on paljon, eikä pieni tabletti riittänyt herättämään messuvieraiden mielenkiintoa. Leonidas kehittää meille nyt ratkaisua, jonka avulla tabletin näkymän saisi langattomasti näkyviin isolle messunäytölle. Uskon, että sen avulla saisimme paremmin huomiota messuvierailta ja ihmisiä osastollemme”, Suomela sanoo.

Suomelan mukaan leonidaslaiset ymmärtävät heidän tarpeitaan, ja palvelu pelaa.

”Leonidaslaiset suhtautuvat asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin aina erittäin positiivisesti. Messuillakin tablettia testailtiin, ja esitimme päivien aikana toiveita, joihin saimme hyvin nopeasti vastauksia. Voin suositella Leonidaksen palveluita muillekin. AR-sovelluksen kehittämistä täytyy vielä jatkaa, jotta pystyisimme hyödyntämään sitä täysimittaisesti. Tähänastinen on osoittautunut hyväksi kokeiluksi, joka kannatti tehdä. Harkitsemme kehitystyön jatkamista, että saisimme sovelluksesta myynnissä täydet hyödyt irti”, toteaa Sirpa Suomela, viestintäpäällikkö, FinnSonic Oy.

Jaa artikkeli: